Leefstijl, osteopathie en een goede nachtrust

Je hoort tegenwoordig steeds meer over ‘leefstijl’ als voorwaarde voor een goede gezondheid. Als je beter voor jezelf zorgt ben je weerbaarder en zit je lekkerder in je vel. Klinkt logisch!

Bij leefstijl denken mensen vaak in eerste instantie aan voeding en beweging. Maar wist je dat zorgen voor een goede nachtrust één van de allerbelangrijkste dingen is die je kunt doen voor je gezondheid? Slaap is belangrijk voor het verwerken van de prikkels van overdag, voor de vorming van geheugen en voor allerlei andere mentale processen. Slaap is ook essentieel voor groei en herstel van je lichaam. Je kunt nog zo gezond eten en veel bewegen, maar als je lichaam de kans niet krijgt om er iets mee te doen dan heb je er een stuk minder aan. In deze blog zal ik wat tips geven over wat je zelf kunt doen om je nachtrust te verbeteren, en vertel ik je ook wat een osteopaat voor je kan betekenen als je niet goed slaapt.

Jammer genoeg wordt slaap door veel mensen beschouwd als iets waar je makkelijk wat op kan bezuinigen. Er is tenslotte zoveel te doen en te zien en te ervaren… en als je er de volgende dag wat koffie tegen aan gooit ben je daarna weer fit. Toch? Nee dus. Sterker nog, je kan slaap ook niet aanvullen door in het weekend een paar uurtjes bij te slapen. Je nachtrust maakt deel uit van een dagelijks ritme en je lichaam zit zo in elkaar dat je elke dag opnieuw een volledige slaapcyclus moet doormaken, met een goede afwisseling van diepe en ondiepe slaap (beide hebben andere functies). Een volwassene hoort gemiddeld acht uur per nacht kwalitatief goede slaap te hebben. Helaas ontbreekt het bij de meesten van ons zowel aan de kwaliteit als aan de hoeveelheid.

Het mooie is dat je zelf heel veel kan doen om je nachtrust te verbeteren. En daarmee zullen alle andere dingen die je doet voor je gezondheid meer effect hebben! Hier volgen een aantal tips. Sommige ken je al, ze zijn allemaal logisch, geen enkele tip is lastig of ingewikkeld uit te voeren… maar het vergt wel een beetje proactiviteit om ze toe te passen in je dagelijks leven.

Doen!

  • binnen een uur na het wakker worden je ogen 15 minuten blootstellen aan zonlicht (buiten, zonder zonnebril). Dit is de trigger om je dag-nachtritme te resetten voor de nieuwe dag en zorgt voor de juiste balans van o.a. het hormoon cortisol.
  • een paar uur voor je gaat slapen blauw licht vermijden, door het gebruik van beeldschermen te beperken en blauw-lichtfilters te gebruiken.
  • zoveel mogelijk op dezelfde tijd gaan slapen en opstaan, ook in de weekends. Dit werkt bevorderlijk voor je dag-nachtritme.
  • je lichaam koelt uit zichzelf een beetje af om in slaap te kunnen vallen, en warmt weer op als je wakker wordt. Dit kun je stimuleren door ’s avonds warm te douchen (dan wil je lichaam daarna afkoelen) en ’s ochtends koud te douchen (dan wil je lichaam daarna weer opwarmen).
  • het is daarom ook goed om je slaapkamer zo koel mogelijk te houden en eerder minder dan meer dekens te gebruiken.
  • … en over slaapkamers gesproken: hoe donkerder hoe beter!
  • een goed magnesiumsupplement kan zinvol zijn (ik gebruik en adviseer bv. Metarelax).

Niet doen!

  • te veel alcohol drinken of slaapmedicatie gebruiken. Je kan het gevoel hebben dat je daarna ‘slaapt’ maar het is meer een soort coma, zonder de verschillende fases en gezondheidseffecten van een echte slaapcyclus.
  • kort voor het slapen eten.
  • schermtijd in bed. Sowieso kun je in je slaapkamer beter zoveel mogelijk elektromagnetische straling vermijden. Zet je telefoon gewoon lekker in de vliegtuigmodus en lees een boek of doe andere leuke dingen (zoals slapen 😉 )

En dan is het natuurlijk ook nog de vraag hoe lekker je (letterlijk) in je vel zit! Hier komt de osteopaat om de hoek kijken 🙂

  • als er ergens in je lichaam iets vast zit of gespannen is dan kan het zijn dat je daarom simpelweg niet lekker kan liggen en dus slechter slaapt. Behandeling van bijvoorbeeld je nek, schouders, rug of bekken kan dan wel eens het verschil maken!
  • ook kan het zijn dat je graag veel beweegt (wat op zich goed is voor je nachtrust) maar dat dit minder goed lukt vanwege een steeds terugkerende blessure of chronische pijn. Behandeling door een osteopaat helpt fantastisch bij klachten waar de oorzaak niet helemaal duidelijk is, omdat we altijd het hele lijf betrekken bij onderzoek en behandeling.
  • misschien werkt je spijsvertering niet optimaal en slaap je daarom onrustig. Een osteopaat kan je darmen behandelen en daarmee letterlijk wat rust en ruimte geven in je lijf.
  • verder werken osteopathische technieken op het zenuwstelsel, waardoor je daarna weer wat makkelijker kunt schakelen tussen ‘aan’ en ‘uit’ staan. Na een behandeling ben je letterlijk weer meer in balans.

Er valt natuurlijk nog veel meer te zeggen over slaap, leefstijl en osteopathie. Meer weten? Maak gerust een afspraak 🙂

Tips: het boek ‘Why We Sleep’ van Matthew Walker als je alles wil weten over slaap, en de podcasts van neurowetenschapper Andrew Huberman op Youtube als je geïnteresseerd bent in concrete, wetenschappelijk onderbouwde leefstijltips.

De foto bij deze blogpost is gemaakt door Andisheh A van Unsplash